maandag 8 juli 2013

Het belang van water

Ik las over dit boek, lijkt me de moeite waard om te lezen. 

~In dit boek betoogt Dr. Batmanghelidj (ook wel dr. Batman genoemd), een arts uit Iran, dat een uiteenlopende reeks kwalen, pijntjes en ziekten (van hartaandoeningen en beroertes, infecties, migraine, lage rugpijn, astma, hoge bloeddruk, brandend maagzuur, jicht tot depressies, obesitas en sommige vormen van kanker en nog veel meer) eigenlijk allemaal tekenen van uitdroging zijn. Omdat de mens te weinig water drinkt om zichzelf gezond te houden. Mensen drinken wel van alles maar vrijwel geen puur water, terwijl dat de enige vloeistof is die je nodig hebt om gezond te blijven. Sappen, frisdrank, koffie en thee hebben allemaal nadelen. De coffeïne in bepaalde frisdranken, koffie en thee bijvoorbeeld, heeft de eigenschap dat  je meer vocht verliest dan dat je opneemt.~

17 opmerkingen:

  1. Ja, ik drink allang regelmatig water, naast wat ik verder nog drink.
    Maar niet overdreven veel, ik denk ong. 1 ltr.
    Had al gelezen dat water tegen hoofdpijn helpt, dat heb ik eigenlijk nooit. ;)
    Als je ook water drinkt, kan je gerust ook een bak koffie nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja water is inderdaad essentieel we spoelen onze ramen ook niet schoon met koffie maar met schoon water.Zelf hebben we die innerlijke wasbeurt innerlijk en lichamelijk ook vaak nodig en toch gebeurt het vaak niet.Want vaak eten en drinken we omdat het lekker is en niet wat nodig is.We zijn wat dat betreft totaal uit de bocht gevlogen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is wel goed om ons dit weer te herinneren, ik heb dit boek besteld, zelfs bij ernstige ziektes schijnt het goed te zijn volgens de schrijver. Voor de geneesmiddelenindustrie weer niks te halen dus en die zwijgen dit liever dood.
    Je kunt ook beter thee drinken dan een vruchtensapje bv, ik ga er toch wat meer op letten en drink nu ook meer water, we hoeven niet te wachten tot we klachten krijgen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We moeten er dus voor zorgen dat we niet uitdrogen en dat zijn we wel(bijna iedereen drinkt te weinig schijnt het.)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik drink wel een glas 100 % sinaasappelsap, is dat ook niet goed?
    Het water dat ik drink,is gewoon kraanwater.
    Veel pillen moet je met een glas water innemen, dan kan je je afvragen of de mensen zich beter voelen door de pil of door het water. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb het boek inmiddels. Naast wat je normaal drinkt moet je echt veel water drinken nog. Koffie onttrekt vocht dus dat moet je niet teveel drinken(ik hou het voorlopig op 3, misschien dat ik er nog 2 koppen van maak)
    Verder, als je veel water drinkt moet je dus ook voldoende zout nemen, het hoofdstuk over zout moet ik nog lezen, dat is echter wel van belang dus..als je veel water drinkt plas je ook meer en verlies je daardoor zouten/mineralen.
    Er staan voorbeelden in het boek die je verbaast doen staan.
    Myrthe heeft wat last van hooikoorts soms, dat komt dus ook door uitdroging, we gaan dus water drinken! Bijna alle klachten/ziekten worden (mede)veroorzaakt door uitdroging. Natuurlijk is gezond voedsel, voldoende beweging en slaap ook van belang daarnaast. Heb je ergens pijn, drink water!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoeveel water je moet drinken hangt er dus vanaf, dat kan per persoon verschillen denk ik.

    Veel mensen krijgen teveel zout binnen, waardoor ze een hoge bloeddruk hebben, dan is zout uitplassen juist goed lijkt mij.

    Wist je trouwens dat je door koffie ook calcium uitplast? Je melk/yoghurt dus later op de dag drinken of eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat hangt van je gewicht af hoeveel water je moet drinken.
    Ja dat is het gangbare idee, zoutloos bij hoge bloeddruk maar dat ligt ook wat anders dus en melk is sowieso ongeschikt als bron voor calcium hoor. Melk is niet gezond.
    Voor calcium kun je beter groenten eten en haver. Melk onttrekt zelfs calcium aan je lichaam!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. http://www.ahealthylife.nl/leven-zonder-melk-natuurlijke-bronnen-van-calcium/

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ipv koffie dan aan de citroenwater? :) Krijg je meteen calcium binnen ook. Met water beginnen is sowieso goed dus en er 's ochtend citroen aan toevoegen lijkt me prima, de rest van de dag gewoon puur water zou ik zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. de link: http://www.ahealthylife.nl/citroensap-in-je-water-super-gezond/

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb het stukje over hoge bloeddruk nog even gelezen en idd: water drinken + ook wel zout, niet zomaar keukenzout trouwens, het zoutdeel heb ik nog niet gelezen. En je moet ook niet zomaar gaan dokteren, dan eerst het boek lezen en ze raden aan ook met je arts te overleggen. Maar ja, veel artsen zien hier natuurlijk niks in dus of dat zinvol is?
    Het voert te ver en het is me te ingewikkeld om het helemaal uit te leggen, wie het boeit kan beter zelf het boek lezen. Misschien is er wel een website ook, zoek ik nog uit.
    Maar duidelijk is wel dat de plaspillen die worden voorgeschreven juist zeer slecht zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het gaat dus om keltisch zeezout: http://levendenatuur.nl/index.php/keltisch-zeezout

    en hier staat ook iets over het boek en over de hoge bloeddruk: http://www.pmgerritsen.nl/blog/148-water-het-goedkoopste-medicijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie dat je nog een reactie had geplaatst, het gaat dus o.a. om de mineralen bij het keltische zeezout.
      En het is goed om dit toe te voegen aan je water, begrijp ik.
      Ingewikkeld allemaal, inderdaad.
      Bedankt voor de linken.

      Verwijderen
    2. Hee hoe komt er hier een donkergrijze achtergrond? :)
      In zeezout zitten mineralen en die hebben we ook nodig, en bij meer water dus ook meer-van die soort- zout. Zou je alleen veel water drinken dan krijg je een tekort aan mineralen

      Verwijderen
  14. Over de melk, ik was je logje over de melk echt niet vergeten, daarom drink ik nu 1 glas geitenmelk en 1 glas karnemelk. Teveel melk is slecht, maar ik dacht dat het zo wel kon.
    Groenten eet ik elke dag al.
    Hij schrijft:
    De melk wordt zuurder en hierdoor onttrekt het drinken van bewerkte melk calcium aan het lichaam en het skelet om zo de juiste zuur-basen balans in het lichaam te herstellen.
    Ik vraag me af of dit ook geldt als je het doet zo als ik.

    Ja, ik drink ook als eerste water, citroensap eraan toevoegen is zeer aan te raden dus. En dit met een rietje drinken.
    Maar die ene beker koffie die ik dronk ga ik niet opgeven, denk ik. ;)

    Hoge bloeddruk heb ik niet, en matig met zout is goed, lijkt mij.
    Ik verwacht echt niet dat je alles voor mij gaat uitzoeken, hoor Margreet. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je schreef dat je melk dronk voor de calcium, daarvoor hoef je dat niet te doen, integendeel dus. Geitenmelk is wel beter denk ik.
      het is niet zo dat ik nu zo gezond eet en drink hoor, ik vind het wel boeiend en probeer het toe te passen soms. Ik drink momenteel nog niet genoeg water maar wel meer thee nu, dat is beter dan sap. De koffie 's morgens houd ik er ook in. En als ik iets niet lekker vind dan doe ik het niet. Rineke raadt bv ook vette vis aan, daar moet ik niet aan denken.:p
      Je had het in een eerdere reactie over die hoge bloeddruk en zout, vandaar dat ik het opgezocht heb. Matig met gewoon keukenzout(en alle producten waar dat inzit) maar niet met keltisch zout dus :)

      Verwijderen